Ismail Rank

Sabtu, 29 Agustus 2009

Abdur Rahman ibn Auf

Abdur Rahman ibn Auf (bahasa Arab: عبد الرحمن بن عوف‎) atau nama sebenar beliau Abu Amrsahabat Nabi. Beliau telah menggunakan nama Abdur Rahman selepas memeluk Islam, dua hari selepas Abu Bakar memeluk Islam. merupakan seorang

Kehidupannya

Sewaktu umat Islam berhijrah ke Madinah, beliau mengikuti ekspidisi tersebut. Setibanya Abdur Rahman di Madinah, beliau dipersaudarakan oleh baginda kepada seorang sahabat dari golongan Ansar iaitu Sa'ad ibn Ar-Rabi'ah.

Abdur Rahman juga merupakan ahli jawatankuasa Syura yang berenam. Sewaktu pemilihan khalifah ketiga selepas peristiwa pembunuhan Umar Al-Khattab, beliau merupakan salah seorang calonnya. Namun, Abdur Rahman enggan sebaliknya menetapkan pemilihan khalifah jatuh kepada Uthman bin Affan.

Jasa dan sumbangannya

Memberi sumbangan dari segi kewangan dan barangan ketika Perang Tabuk. Dilantik oleh baginda Nabi S.A.W untuk mengimami solat ketika ketiadaan baginda.

Abdur Rahman merupakan lambang kejayaan umat Islam di dalam bidang urusniaga dan perdagangan terutama ketika bidang ekonomi ketika itu dimonopoli oleh kaum Yahudi.

sumber : http://ms.wikipedia.org/wiki/Abdur_Rahman_ibn_Auf

Tidak ada komentar:

Posting Komentar